Travelblog: 9 115 kilometer van mijn comfortzone

Hoi! Ik ben Katrien, nu 26. In oktober trok ik met mijn vriend naar het reisbureau. We hadden op voorhand niet echt doorgesproken waar we nu juist naartoe gingen. Ik, als huismus met vliegangst, schrok dan ook een beetje toen het woord ‘Mexico’ viel. Een last-minutekorting van meer dan 1000 euro en idyllische hotelfoto’s zorgden ervoor dat ik uiteindelijk de stap buiten mijn comfortzone nam. Een grote stap zelfs: eentje van 9 115 kilometer.

Goed begonnen is half gewonnen

… Een zeer misplaatst gezegde als het op onze afreis aankwam. Natuurlijk vertrokken we tijdens de stakingen van Aviapartner, het bedrijf dat de handling van de koffers op zich neemt. Na een uur gewacht te hebben in Brussel, vertrokken we dus met de bus naar Amsterdam, om daar met 6 uur vertraging eindelijk richting ‘paradise’ te vertrekken.

First days

Op dag 1 kwam onze reisbegeleider wat meer uitleg geven over de bezienswaardigheden in de buurt, hoe we ons het best konden verplaatsen, en ook ‘dat je factor 50 nodig hebt hier in Mexico’. Dat laatste advies namen we met een korrel zout. Ik smeerde factor 30, mijn vriend durfde het aan zonder bescherming tegen de zon (hij is kennelijk niet bang van huidkanker). Het gevolg? Volledig verbrand na een paar uurtjes zonnen op het strand, en dat op dag één.

Zonder de Mexicanen, geen chocolade

ek balam

De volgende dag gingen we al meteen heel vroeg op uitstap, naar Ek’ Balam. Daar zagen we ruïnes van een Mayatempel om de koning Ukit Kan Lek Tok te eren. In de ruïnes staat een standbeeld; in de kelk die het standbeeld vasthield werden cacaobonen aangetroffen. In het oude Mexico was dit blijkbaar een soort van munteenheid. Daarnaast werd het ook gemengd met water, als drankje voor de rijken. Wij Belgen zijn erg fier op onze chocolade, maar chocolade is dus eerst ontdekt in Mexico. Zonder de Mexicanen, hadden we het misschien nooit ontdekt!

Dia de los Muertos

Toen wij in Mexico waren, waren het toevallig de dagen van de doden. Dat was heel bijzonder, overal zag je versieringen. In Playa del Carmen bijvoorbeeld stonden er heel wat standbeelden van grote Catrinas (dat zijn aangeklede, vrouwelijke skeletten), en heel veel altaars. De altaars worden gebruikt om de doden te eren en als je de foto van je geliefde op een altaar zet, geloven de Mexicanen dat zijn of haar geest even kan terugkeren tijdens de festiviteiten. Ook de graven die we zagen, waren mooi versierd.

We bezochten verder een heel authentiek marktje, in de buurt van Ek’ Balam. Daar verkochten ze de typische suikerdoodshoofdjes voor ‘Dia de los Muertos’, de dag van de doden. Maar ook andere vreemde zaken zoals gesneden fruit met een soort van pikante chilimarinade. Een bijzondere combinatie vond ikzelf.

200 souvenirstandjes

Natuurlijk mocht ook een bezoek aan het wereldbekende Chichen Itza niet ontbreken op onze planning. De site was veel groter dan ik had verwacht. Indrukwekkend! Het is er wel erg heet, dus je beschermt je best goed tegen de zon en brengt best genoeg water mee. Je kan hier ook best betaalbare souvenirs scoren. Er zijn zo’n 200 souvenirstandjes die omwille van de harde concurrentie schappelijke prijzen hanteren.

Langs de medicijnman

cenote

Verfrissing vonden we dan weer in cenotes. Een cenote is een groot gat in de grond als het ware, met daarin water. Soms is het overdekt, soms niet. Wat ze wel allemaal gemeen hebben, is dat ze erg mooi zijn. Cenotes zijn voor de Maya’s heilige plaatsen, want het zouden doorgangen naar de onderwereld zijn. Daarom moesten we door een medicijnman ingewijd worden alvorens de cenotes te betreden. #gowiththeflow

Natuurlijke habitat

Ik ben een enorme dierenliefhebber. Ik kon mijn hart dan ook echt ophalen in Mexico. In de zee aan ons hotel, zaten al erg veel tropische vissen waar je mee kon zwemmen. In het resort liepen ook neusbeertjes, leguanen, wasberen en een soort van eekhoorns rond. We bezochten ook het pretpark Xcaret. Een superduur, maar erg mooi park waar je allerlei activiteiten onder water kan doen. Zo wandelden wij over de bodem van de zee, met een soort van astronautenhelm op.

We bezochten ook het natuurpark Zian Ka’an. Het toppunt voor mij persoonlijk. Na een dolle rit van een half uur over een zeer hobbelig paadje, konden we in een klein motorbootje stappen. Het bootje bracht ons langs verschillende mangroves. We zagen een krokodil, heel wat vogels, dolfijnen met hun baby’s, zeeschildpadden … in hun natuurlijke habitat. We konden zwemmen in een wat de Mexicanen een ‘zwembad’ noemden, maar eigenlijk gewoon een ondiep stuk water was in het midden van de Caribische zee. Ik waande mij een echte Robinson.

sian kaan.jpg

Luxe is zielig

Wat mij misschien nog het meest is bijgebleven, is hoe vriendelijk de mensen in Mexico zijn. En dan bedoel ik niet enkel het hotelpersoneel. We zakten af naar een arm Mayadorpje. De mensen daar deelden één toilet met het ganse dorp, hadden geen frigo’s of de luxe die wij kennen. Ze verdienen een beetje geld met het maken van hangmatten. Een mevrouw vertelde mij dat ze een maand lang aan zo’n hangmat werkte. Die hangmatten werden dan voor spotprijzen aan toeristen verkocht die langskwamen.

Zielig, zou je denken. Maar niets is minder waar. Deze mensen hadden stuk voor stuk een gemeende lach op hun gezicht. Daar kunnen wij nog wat van leren. Wij hebben zoveel luxe, en nog zijn we nooit gelukkig. Dat is pas zielig als je het mij vraagt. #wakeupcall

Toen we weer wouden vertrekken, drongen de vrouwen van het dorp erop aan dat we wat gesneden fruit van hun meenamen. Deze mensen hebben zo weinig, en nog willen ze per se delen wat ze hebben. Dat vond ik echt mooi en zal mij lang bijblijven.

Wereldwijd verzekerd

Reisbijstand hoeft niet duur te zijn. Als lid van De Voorzorg is wereldwijde reisbijstand zelfs inbegrepen in je ledenbijdrage. Mutas verleent administratieve, financiële en medische bijstand. Lees er hier alles over.