Hoogsensitief in een wereld vol prikkels

Hoogsensitiviteit komt bij 15 tot 20 procent van de bevolking voor. Cathy Spaas (34) woont met haar partner en huisdieren in het rustige Bocholt. Ze coacht hoogsensitieve personen. Zelf is ze ook hoogsensitief en heeft ze al een hele weg afgelegd.

Cathy, wat is HSP of hoogsensitiviteit?

“Hoogsensitiviteit is een aangeboren eigenschap waarbij je alles veel intenser beleeft. Beeld je in dat alle mensen een filter in hun hersenen hebben. Alle indrukken van buitenaf worden eerst gefilterd en dan doorgestuurd naar onze hersenen die ze dan verwerken. Bij iemand die hoogsensitief is, is die filter erg dun of zelfs helemaal niet aanwezig. Hierdoor moeten de hersenen al die indrukken en prikkels veel dieper verwerken. Dat is vermoeiend, want onbewust ben je constant overprikkeld. Hierdoor stijgt het cortisolniveau en zo ook het stressniveau. Je voelt je snel gefrustreerd en je hebt het gevoel dat je sommige dingen niet aankunt. HSP’ers hebben daarom meer nood aan rustmomentjes.”

“Maar hoogsensitiviteit kan ook absoluut een meerwaarde zijn. HSP’ers voelen heel goed het humeur van anderen aan en kunnen ook een echte intense bewondering hebben voor kunst. Ook aan geuren en muziek kunnen zij herinneringen koppelen. Ze kunnen bijvoorbeeld een geur ruiken of een bepaald lied horen en hierbij een herinnering oproepen. HSP’ers genieten ook intenser van kleinere dingen, zoals een zonsopgang. Dat is fantastisch en een absolute meerwaarde.”

Waarom ben je coach geworden?

37101401_10156060816839678_3705209642775740416_n“Ik ben zelf hoogsensitief en voelde mij vroeger erg eenzaam. Ik had het gevoel dat ik niet paste in de maatschappij. Ik heb zelf een hele weg afgelegd, een emotionele rollercoaster. Toen ik in mijn burn-out zat, heb ik bewust de groei ervaren om een andere kijk te krijgen op het leven. Ik had het gevoel dat ik de last van de wereld op mijn schouders droeg. Ik heb toen mijn focus verlegd en grenzen leren stellen. Dat heeft mij erbovenop geholpen. Van daaruit ben ik op zoek gegaan naar hoe ik die tools kan inzetten om anderen te helpen. Daarom ben ik een opleiding coaching gaan volgen.”

Wat wil jij hoogsensitieve personen bijbrengen?

“De mensen die bij mij komen, voelen zich niet goed in hun vel of lopen tegen bepaalde valkuilen aan. Wat ik de mensen wil leren, is om de oordelen te parkeren en de manier waarop we de dingen waarnemen te veranderen. Daarbovenop kennen HSP’ers er wel een kunstje van om alles persoonlijk op te nemen. Ik wil die last op hun schouders verlichten. Kleine veranderingen helpen al om het leven een stuk gemakkelijker en leuker te maken. Denk maar aan diep in de buik ademhalen door de neus en veel water drinken.”

Wat doe jij juist om HSP’ers te helpen?

“Ik coach hen 13 weken, omdat ons onderbewustzijn 90 dagen nodig heeft om een nieuw concept te aanvaarden als huidige realiteit. Dat kan in groep of individueel. Ze krijgen wekelijks nieuwe tools om toe te passen. Het is geweldig om te zien hoe gelijkgestemden elkaar optillen in zo’n setting. Momenteel volg ik ook een opleiding over hoogsensitiviteit bij kinderen, want hier is veel vraag naar. Vooral omdat er nu veel meer overprikkeling is dan vroeger. Toen hadden we enkel de televisie, terwijl dat kinderen nu veel meer hebben dan dat.”

Neemt de omgeving dit altijd even serieus?

“Nee, absoluut niet. In ieder vakgebied zitten er steeds mensen die het heel serieus nemen, maar ook die het een grap vinden. Maar HSP is dus wel effectief wetenschappelijk onderbouwd. Daar is zelfs geen kwestie rond, maar het wordt niet zo serieus genomen. Dat is de reden ook waarom ik hier zo actief mee naar buiten kom, zodat mensen bepaalde dingen een plaats kunnen geven en met valkuilen leren omgaan.”

Waarom is het zo belangrijk dat er meer bewustwording over HSP komt?cathy-035

“Heel veel mensen zijn hoogsensitief zonder het te weten. Het is door iets te lezen of te horen en jezelf hierin te herkennen, dat je misschien eens verder gaat kijken. Daarom geef ik veel lezingen, in de hoop het bekender te maken bij het publiek. Ik heb het zelf maar ontdekt toen ik jaren terug een collega hoorde zeggen dat zij hooggevoelig is. Zij benoemde enkele dingen waarin ik mezelf herkende en dat was als een puzzel die in elkaar viel.”

Enkele tips van Cathy

  • Zorg voor extra rustmomentjes. Wandelen in de natuur kan helpen om je hoofd leeg te maken.
  • Iedere dag 30 minuten goed doorstappen.
  • Voeding die op een natuurlijke manier het serotoninegehalte verhoogt, de gelukshormonen. Denk hierbij aan avocado, zwarte chocolade of bepaalde vissoorten.
  • Kies bewust om de dingen lichter te maken in plaats van zwaarder. Als ik vroeger een lezing gaf, maakte ik me altijd zorgen dat mensen mij niet interessant genoeg zouden vinden, dat ik niet goed genoeg was. Nu denk ik: ‘als ik twee mensen kan inspireren vanavond, dan is het toch fantastisch geweest’?
  • Weet dat we onze emoties niet zijn, maar dat je die hebt. Als je zegt dat je ongeduldig bent, is er geen plaats meer voor iets anders. Je beklemt jezelf en er is geen ruimte meer voor iets anders. Als je nu zegt dat je je ongeduldig gedraagt, spreken we over gedrag. En gedrag is iets wat we kunnen bijsturen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: