Hoe gebruik je LinkedIn?

LinkedIn, … (stilte). Inderdaad, dat is doorgaans de reactie van de doorsnee mens. Iedereen heeft het er wel over maar jij kan er kop noch staart aan krijgen. Nochtans verschilt het niet zoveel van andere netwerksites. Een bloemlezing:

LinkedIn is een gratis online sociaal netwerk gericht op professionals. Op mensen die werken dus. En daarin verschilt het van andere online vriendennetwerken als Facebook. Met andere woorden: je gebruikt het dus voornamelijk voor professionele doeleinden. Het is de plaats waar recruiters en werkzoekende elkaar vaak vinden.

Welke mogelijkheden biedt LinkedIn?

shutterstock_142806826.jpg

Je persoonlijke profiel is je digitale visitekaartje

Je kan je LinkedIn-profiel inzetten als je visitekaartje. Zorg dat mensen je zien zoals jij wil dat ze je professioneel zien. Maak een goede samenvatting van wie jij bent en waarvoor je staat. LinkedIn is bijvoorbeeld niet bedoeld om foto’s van jezelf op een zeilboot te posten. Tenzij dat natuurlijk met je professionele bezigheden te maken heeft. Geneer je ook niet om in je eerste zinnen te vermelden ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’, ‘beschikbaar’, … Het klinkt ongelofelijk cliché maar recruiters zoeken hier wel op. Als je niet door recruiters wil gevonden worden kan je deze woorden natuurlijk ook bewust vermijden.

Maak jezelf zichtbaar

Bombardeer jezelf tot expert in je vakgebied door goede, informatieve en professionele content via je pagina te verspreiden. Verpak informatie in een verhaal dat jij brengt. Door aan storytelling te doen wek je de interesse van bezoekers op je profiel. Ligt het schrijven je niet echt? Je kan steeds blogs, opiniestukken of artikels delen. Vergeet er dan wel niet je eigen opinie bij te vermelden. Indien je een ‘platte’ tekst deelt, zoek dan even een foto die je erbij kan posten. We moeten je niet meer uitleggen dat dat meer aanspreekt. Vergeet ook niet je concullega’s in het oog te houden. Zo ben je mee met de veranderingen die zich voordoen in jouw sector.

Houd je profiel up to date

Als je je profiel optimaal wil benutten is het up-to-date houden van je LinkedIn-profiel cruciaal. Vermeld elke opleiding en opdracht of job die je voltooid hebt. Vraag ook regelmatig om aanbevelingen van anderen. Dat geeft een goede indruk wanneer er zich opportuniteiten voordoen. Post regelmatig iets maar koppel zeker niet je Twitter-account aan je LinkedIn. De kans dat er minder professionele dingen in je LinkedIn-profiel sluipen is dan vrij groot.

Werk of geen werk, LinkedIn blijft interessant

Je hoort het mensen vaak zeggen, maar niet is minder waar. LinkedIn is al lang niet meer het kanaal voor alleen werkzoekenden en recruiters. Het platform biedt zoveel meer kansen. Je kan er onder andere kennis op doen over sales, marketing, communicatie, HR en zoveel meer.

LinkedIn kan je gebruiken om jezelf te profileren. Het kan je professioneel wel degelijk vooruit helpen. Net zoals Tinder een platform is waar je op zoek kan gaan naar een lief, is LinkedIn een platform waar je misschien wel de uitdaging van je leven vindt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: