Voedsel waar je brein van smult

Wanneer mensen over gezond eten babbelen leggen ze heel vaak de link met het aantal calorieën en soorten vetten in voedsel. Dat is voor een heel groot deel correct maar er is echter nog een groot aspect waar vaak niet aan wordt gedacht: welk effect heeft eten op je brein? In tijden van zware studiearbeid is het geen overbodige luxe om je hersenen zo goed mogelijk in de watten te leggen.

thanks brain

Onze hersenen verbruiken maar liefst 20% van onze totale energie. Het is dus evident dat je ze in topconditie wil houden. Een gebrek aan energie heeft invloed op de hersenen. Als je minder energie hebt zullen je hersenen minder functioneren. Je wordt bijvoorbeeld vergeetachtig of je ondervindt concentratieproblemen.

brain food

Wat helpt echt? Enkele tips!

Zorg dat je geen honger lijdt. Het verhaal begint met voldoende voeding.  Voor de ‘lijners’ (mensen die een dieet volgen) onder ons: een voortdurende bezorgdheid over een paar kilo te veel kan een mentale belasting veroorzaken waardoor je minder geconcentreerd studeert. Zorg voor een evenwichtige en niet te zware maaltijd.

Pooh

Frituursnacks zijn niet bevorderlijk voor de prestaties. Heb je geen tijd om te koken? Sluit een deal met je papa of mama: als zij de maaltijden maken zorg jij voor goede punten.

mom cooking

Vermijd het gebruik van grote hoeveelheden suiker (frisdrank, snoepgoed, koekjes,…). Voorzie regelmatig lekkere en lichte tussendoortjes bv. fruit, een kop melk, yoghurt, …. Deze zorgen ervoor dat je bloedsuiker op peil blijft. Koekjes en snoep bevatten snelle suikers en zijn niet effectief.

sugar

Sla nooit het ontbijt over! Studeren of examen afleggen met een lege maag, het is nooit een goed idee. Maar overdrijf ook niet. Een kom ontbijtgranen met een glas melk kan voldoende zijn. Zie het ontbijt als een momentje voor jezelf zonder de boeken.

breakfast

Let op met cafeïne in producten zoals cola en koffie. Een nachtje studeren lijkt misschien een goed idee, maar een goede nachtrust kan je nu echt wel gebruiken.

caffeine

Drink voldoende water! Een tekort aan vocht kan je concentratie beperken. Vermijd energiedrankjes. Je krijgt een piek in je energie, maar de kans is groot dat je daarna weer inkakt. Dat wil je natuurlijk niet. En alcohol? Ook gewoon even laten staan. Je droogt er sowieso van uit, wat niet goed is voor je concentratie. En hoofdpijn van een kater helpt natuurlijk ook niet echt.

trump water

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: